Arginine supplementen effectief gebruiken

Voor het spieropbouwende effect van arginine wordt een dagelijkse hoeveelheid aangeraden van 5 tot 10 gram per dag. Het is moeilijk om deze hoeveelheid arginine uit je dagelijkse voeding te halen. Zelfs al laat je de blokkerende werking van lysine buiten beschouwing dan is moet je behoorlijk dooreten en de juiste voedingssoorten in de juiste hoeveelheden eten om voldoende arginine binnen te krijgen. Bovendien heb je als sporter vaak je dieet al ingesteld op een bepaald aantal calorieën of hoeveelheid proteïne, vet en koolhydraten. Dan kan het lastig zijn dit weer om te moeten gooien om ook aan de arginine behoefte te voldoen.

Vormen van suppletie

Hoe benut je dan wel van de voordelen van arginine? Heel simpel: Suppletie. Er wordt door diverse aanbieders arginine supplementen aangeboden in zowel poeder als pilvorm. Hiervoor wordt aangeraden deze een half uur tot een uur voor de training te nemen en eventueel voor het slapen (vaak wanneer er een hogere dosis van bijvoorbeeld 10 gram per dag wordt genomen, wordt deze over beide momenten verdeeld.). Dit is een makkelijke manier om op een constante manier voldoende arginine binnen te krijgen. Naast de “normale” arginine van verschillende merken bestaan er echter ook aangepaste vormen van arginine. Bovendien zijn er veel NO-Boosters die naast arginine nog andere voedingsstoffen bevatten, zoals citruline, glutamine en ornithine, om de vaatverwijdende eigenschappen te vergroten.

, ,